...selamat datang...

informasi terbaru di blog lintah kedah disenaraikan di bahagian atas bagi memudahkan pengunjung.

bagi pengunjung baru, kami mengsyorkan supaya anda membaca informasi bermula dari bahagian bawah "posting" ke atas untuk mengetahui lebih lanjut pengoperasian lintah kedah.

anda juga dijemput bersembang-sembang dengan kami di lintah online chat..

Thursday, November 6, 2008

mak joyah : petua bunuh lintah !!...

bagi pengunjung yang datang ke projek ternakan lintah kedah atau membaca blog lintah kedah, tentu kenal akan mak joyah. macam sajak mak joyah dalam posting terdahulu... mak joyah sangat membenci lintah yang hinggap di kakinya.

secara ringkasnya... mak joyah ialah mak kami semua di lintah kedah. mak joyah membesarkan kami dalam lingkungan bendang yang meluas. jadi adalah menjadi suatu yang biasa untuk kami bermain dengan lumpur, selut, anak padi dan semestinya lintah.

mak joyah ada petua untuk kami... macam mana nak tanggalkan lintah kalau lintah naik ke betis. petua ni mak joyak bagi masa kami kecil-kecil dulu. masa tu lintah menjadi "musuh" kami. kalau terjumpa... lintah mesti mati!!!!...

kata mak joyah...
"hampa guna ja ayaq tembakau...titik kat kepala dia... sat saja dia jatuh!... boleh jugak guna garam, ayag limau..."

semua yang mak joyah cakap memang betul... cuma mak joyah tak dapat nak perincikan secara saintifik yang bahan-bahan tu sebenarnya adalah "asid".

satu lagi... lintah juga takut pada abu yang terbakar... kata mak joyah...

.

No comments:

galeri kami... untuk anda...