...selamat datang...

informasi terbaru di blog lintah kedah disenaraikan di bahagian atas bagi memudahkan pengunjung.

bagi pengunjung baru, kami mengsyorkan supaya anda membaca informasi bermula dari bahagian bawah "posting" ke atas untuk mengetahui lebih lanjut pengoperasian lintah kedah.

anda juga dijemput bersembang-sembang dengan kami di lintah online chat..

Sunday, August 17, 2008

haiwan sumber penawar penyakit...

"...saintis kini mengiktiraf ikan talapia nil, lintah dan ulat antara kaedah rawatan terbaik tanpa kesan sampingan. dua haiwan yang dipandang lebih menjijikkan dan menyebabkan sesetengah orang geli-geleman sudah pun diiktiraf sebagai alat perubatan oleh pentadbiran ubat dan makanan amerika syarikat (FDA)..."

"...ulat dan lintah adalah haiwan hidup pertama menerima pengiktirafan itu kerana terbukti berupaya merawat penyakit apabila ubat berteknologi tinggi tidak mampu berbuat apa-apa. memang tiada persoalan lagi, memikirkan untuk berada dekat dan bersentuhan dengan lintah atau ulat sudah cukup membuatkan kita geli, tetapi bagi pesakit yang dirawat dengan ‘peralatan’ ini serta doktor, memuji keberkesanan dalam mengembalikan tisu sihat..."
"..penggunaan lintah yang suka menghisap darah untuk merawat penyakit bukan perkara baru. ia sudah wujud sejak zaman hippocrates hingga pertengahan abad ke-19. pakar bedah telinga, hidung dan kerongkong universiti michigan, dr douglas chepea, antara pakar perubatan yang bergantung kepada lintah untuk merawat dua atau tiga pesakit setahun selepas membina semula wajah atau mulut yang musnah disebabkan barah..."
hazirah che sab berita harian, 12 Ogos 2007
lintah: pengiktirafan ini menyebabkan harga lintah di pasaran semakin tinggi....

No comments:

galeri kami... untuk anda...