...selamat datang...

informasi terbaru di blog lintah kedah disenaraikan di bahagian atas bagi memudahkan pengunjung.

bagi pengunjung baru, kami mengsyorkan supaya anda membaca informasi bermula dari bahagian bawah "posting" ke atas untuk mengetahui lebih lanjut pengoperasian lintah kedah.

anda juga dijemput bersembang-sembang dengan kami di lintah online chat..

Wednesday, November 4, 2009

goreng ker.. rendam?

ada banyak cara untuk membuat minyak lintah. ini bergantung kepada "perguruan" masing-masing. kalau "tok guru" ajaq cara goreng... "anak murid" kena la ikut resepi "tok guru". kalau "tok guru" suruh rendam... maka rendamlah caranya.

ada orang mempersoalkan cara membuat minyak lintah. mana yang lebih berkhasiat. perlu diketahui bahawa dalam air liur lintah terdapat empat enzim/zat yang penting untuk perubatan.

menurut satu laman blog minyak lintah dari indonesia, salah satu proses untuk membuat minyak lintah adalah dengan cara merendam lintah untuk mengeluarkan empat zat utama. hanya dengan cara merendam zat-zat ini akan keluar.

blog itu juga mempersoalkan cara goreng kering dalam penyediaan minyak lintah. lintah yang digoreng kering dikatakan tidak mampu mengeluarkan empat zat itu. ini akan mengurangkan khasiat minyak lintah. pengolahan lintah dengan cara direndam jauh lebih bermanfaat dibandingkan pengolahan lintah dengan cara di goreng.

lintah kedah hanya menyatakan info saja. lintah kedah tak nak pertikai minyak lintah dipasaran. tentu ada sebab sesuatu cara itu digunakan. yang lintah kedah tahu. minyak lintak memang berguna dalam perubatan.
.

No comments:

galeri kami... untuk anda...