...selamat datang...

informasi terbaru di blog lintah kedah disenaraikan di bahagian atas bagi memudahkan pengunjung.

bagi pengunjung baru, kami mengsyorkan supaya anda membaca informasi bermula dari bahagian bawah "posting" ke atas untuk mengetahui lebih lanjut pengoperasian lintah kedah.

anda juga dijemput bersembang-sembang dengan kami di lintah online chat..

Sunday, August 24, 2008

... siapa makan siapa? ...

dulu...
lintah kedah pernah membuat suatu pendedahan eksklusif tentang bagaimana lintah boleh berada dalam usus belut selepas belut disajikan untuk makanan lintah...

pada mulanya...
kami ingat lintah bertindak begitu agresif untuk mendapatkan darah belut hingga 'sanggup' masuk ke dalam usus dan makan dari dalam.

tapi...
ternyata jangkaan kami SALAH!...

untuk pengetahuan semua, setiap haiwan mempunyai cara yang tersendiri untuk memastikan kemadirian spesies terpelihara.

begitu juga dengan belut...
belut akan 'mempertahankan' diri dan berusaha melindungi diri apabila terancam. ketika belut berada dalam 'sangkar maut', belut terpaksa melindungi diri daripada ancaman lintah-lintah yang rakus dengan memakan lintah yang menyerangnya. belut tidak mengunyah tetapi terus menelan lintah. lintah boleh hidup dalam usus belut hampir empat jam dalam keadaan kekurangan oksigen. walau bagaimanapun, tentunya belut akan tewas juga akhirnya dengan serangan lintah yang banyak.

keadaan ini jelas dilihat ketika kami menyajikan belut untuk lintah.

lintah: belut vs lintah... kalau lawan satu sama satu tentu lintah kalah...

1 comment:

layangmas said...

Salam,
saya baru je buat blog utk ushawan ternak lintah dan minat saya. Jemput le ke blog saya, terima kasih juga atas maklumat sdr kat sini ...Nnt akan dtg baru saya cite pesal lintah, tapi saya baru lg menernaknyer... harap dapat bantu saya ...

galeri kami... untuk anda...