...selamat datang...

informasi terbaru di blog lintah kedah disenaraikan di bahagian atas bagi memudahkan pengunjung.

bagi pengunjung baru, kami mengsyorkan supaya anda membaca informasi bermula dari bahagian bawah "posting" ke atas untuk mengetahui lebih lanjut pengoperasian lintah kedah.

anda juga dijemput bersembang-sembang dengan kami di lintah online chat..

Friday, August 7, 2009

asal usul lintah : antara cerita rakyat dan kisah nabi

"....Saat I Karma tertidur lelap, bayi pungutnya itu terbangun karena haus. Ia kemudian merayap mendekati puting susu I Karma. Namun, secara tiba-tiba, bayi tersebut berubah menjadi lintah sebesan bantal dan langsung menghisap darah lewat puting susu I Karma. Dan, tidak berapa lama kemudian, I Karma meninggal karena darahnya habis dihisap oleh lintah tersebut.

Itulah cerita tentang asal usul adanya lintah, yang merupakan penjelmaan seorang bayi setelah dicincang oleh ayahnya sendiri dan dilemparkan ke berbagai penjuru. Daging anak tersebut berubah menjadi lintah. Daging bayi yang terlempar ke air menjelma menjadi lintah dan yang terlempar ke daun-daun menjelma menjadi lintah darat."


Sumber: (klik sini untuk bacaan cerita yang lengkap)
Proyek Penerbitan dan Pencatatan Kebudayaan Daerah. 1981. Cerita Rakyat Nusa Tenggara Barat. Jakarta: Proyek Penerbitan Buku Sastra Indonesia dan Daerah, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.


inilah yang lintah kedah baru jumpa dalam internet. cerita tentang asal usul lintah dalam cerita rakyat indonesia. lintah kedah bukan saja-saja ambil cerita ni. tengoklah sendiri dari mana sumbernya. ini adalah projek penerbitan dari bahagian pendidikan dan kebudayaan di indonesia.

cerita rakyat biasanya adalah tidak betul dan hanya merupakan cerita-cerita yang disampaikan dari satu generasi ke satu generasi. cerita rakyat juga biasanya hanya berfokuskan tentang pengajaran dan iktibar tanpa diperlukan kesahihan cerita tersebut.

sebelum ini pun lintah kedah ada ceritakan tentang asal usul lintah berkisarkan cerita para nabi. cerita pada nabi bukanlah cerita yang direka-reka. cuma, mungkin pembawaan jalan ceritanya sahaja berbeza-beza diantara tukang cerita.

“...dan sesungguhnya nabi ayub a.s. merasa susah, kalau hati dan lidahnya dimakan ulat, kerana dia selalu sibuk bertafakkur dan berdzikir kepada allah ta'ala. kalau keduanya dimakan, maka dia tidak dapat lagi untuk bertafakkur dan berdzikir kepada-nya. lalu allah ta'ala menjatuhkan kedua ulat itu dari diri nabi ayub a.s. maka yang satu jatuh di air, kelak menjadi lintah yang dapat menyebabkan orang sakit kekurangan (mengeluarkan) darah (kotor), dan yang satu lagi jatuh di darat yang kelak menjadi lebah, yang mengeluarkan madu yang mengandungi ubat untuk manusia....”

anda sebagai pembaca yang mampu berfikir dan bermuhasabah... tentu dapat menilai kebenarannya.
.

No comments:

galeri kami... untuk anda...