...selamat datang...

informasi terbaru di blog lintah kedah disenaraikan di bahagian atas bagi memudahkan pengunjung.

bagi pengunjung baru, kami mengsyorkan supaya anda membaca informasi bermula dari bahagian bawah "posting" ke atas untuk mengetahui lebih lanjut pengoperasian lintah kedah.

anda juga dijemput bersembang-sembang dengan kami di lintah online chat..

Friday, December 26, 2008

kitaran hidup lintah...

rasanya lintah kedah belum lagi cerita tentang kitaran hidup lintah. macam juga benda hidup yang lain... lintah juga mempunyai kitaran hidupnya yang tersendiri...

kitaran hidup lintah adalah ringkas sahaja iaitu telur, anak dan dewasa. tak macam manusia... yang dikelaskan mengikut peringkat umur yang lebih khusus.

biasanya, seminggu selepas mengawan lintah akan bertelur (disimpan di dalam cocoon). selepas 3 hingga 4 minggu, telur akan menetas di mana anak-anak lintah (juvenil) yang berwarna kemerahan akan keluar. juvenil mempunyai sifat yang sama dengan lintah dewasa, bezanya ia bersaiz sangat kecil.

purata tempoh mula matang lintah adalah sekitar 4 hingga 6 bulan selepas keluar dari cocoon di mana pada peringkat ini ia sudah sedia untuk mengawan. lintah tempatan, hirudinaria manillensis dilaporkan boleh hidup sekitar 6 hingga 8 tahun dan mempunyai tahap pembiakan tinggi pada umur sekitar 2-3 tahun.

jadi janganlah bimbang... lintah boleh membiak banyak kali hinggalah dikatakan monopaus iaitu selepas berumur 4 tahun.

.

1 comment:

Anonymous said...

as'mualaikom..sy salah sorang pnternak lintah...sy ada msalah skrg nie..lintah sy bnyk yg mati..

galeri kami... untuk anda...