...selamat datang...

informasi terbaru di blog lintah kedah disenaraikan di bahagian atas bagi memudahkan pengunjung.

bagi pengunjung baru, kami mengsyorkan supaya anda membaca informasi bermula dari bahagian bawah "posting" ke atas untuk mengetahui lebih lanjut pengoperasian lintah kedah.

anda juga dijemput bersembang-sembang dengan kami di lintah online chat..

Saturday, July 19, 2008

cara orang lama...

Lintah digunakan sejak sekian lama....
Rekod dokumentasi yang pertama menggunakan Hirudo Medicinalis (lintah) untuk tujuan perubatan bertarikh seawal zaman hippokrat.

Menurut penulisan Sanskrit, Dhavantari bapa perubatan India, mengatakan “pegang madu di sebelah tangan dan lintah di sebelah tangan lagi”. Ini menunjukkan, lintah diperlukan untuk proses perubatan ketika itu.

Selain itu, terapi lintah juga digunakan dalam perubatan kuno Cina. Lukisan lintah perubatan telah dijumpai dalam makam dukun-dukun cina.

Dalam perubatan Greek, catatan berkenaan terapi lintah boleh dijumpai dalam puisi Alexipharmacia karya Nicandros. Pakar perubatan Roman, Galen mengelaskan terapi lintah sebagai kaedah untuk mencapai keseimbangan kesihatan.

Sebelum industri menternak lintah ini diwujudkan, para pengumpul akan berdiri di kolam atau tasik. Mereka mencabut lintah yang melekat di kaki dan disimpan di dalam bekas untuk dijual. Aktiviti ini pernah berlaku di Wales yang merupakan kawasan pengumpulan lintah utama di Eropah.

lintah: "mat-mat saleh" kat eropah tu 'huloq' kaki ja buat umpan kail lintah.... kita cam ner? sanggup ker buat 'lagu' depa tu...

No comments:

galeri kami... untuk anda...