...selamat datang...

informasi terbaru di blog lintah kedah disenaraikan di bahagian atas bagi memudahkan pengunjung.

bagi pengunjung baru, kami mengsyorkan supaya anda membaca informasi bermula dari bahagian bawah "posting" ke atas untuk mengetahui lebih lanjut pengoperasian lintah kedah.

anda juga dijemput bersembang-sembang dengan kami di lintah online chat..

Saturday, March 28, 2009

lintah kering...

sekali lagi lintah merayap dalam internet untuk mencari informasi mengenai penternakan lintah. kali ni ada pengunjung blog lintah kedah yang bertanyakan tentang lintah kering.

lintah biasanya dijual hidup-hidup untuk perubatan seperti bekam dan pembuatan minyak. walau bagaimanapun, bagi tujuan perubatan... ada juga yang dijual secara kering.
lintah dikumpulkan dan dikeringkan di bawah cahaya matahari yang terik. proses ini mengambil masa dua minggu atau lebih bergantung kepada haba dari cahaya matahari. lintah dijemur sehingga betul-betul kering tanpa dicampur bahan lain.

setelah itu, lintah kering akan dijual kepada pengusaha minyak atau dieksport ke luar negara. apa yang mengujakan... harga di pasaran malaysia bagi lintah kering adalah sekitar RM480 hingga RM500 bagi sekilogram. dan... di luar negara boleh mencecah ribuan dolar. sekilagram lintah kering adalah dianggarkan sekitar 1500 ekor lintah.

fuuuuhhh.... boleh tahan jugak harga lintah kering. buat masa ini, lintah kedah belum menjual lintah kering...
.

1 comment:

apex said...

Saya sedang mencari pasaran utk lintah kering. Ada sesiapa boleh membantu.

Hubungi 0134407003

galeri kami... untuk anda...