...selamat datang...

informasi terbaru di blog lintah kedah disenaraikan di bahagian atas bagi memudahkan pengunjung.

bagi pengunjung baru, kami mengsyorkan supaya anda membaca informasi bermula dari bahagian bawah "posting" ke atas untuk mengetahui lebih lanjut pengoperasian lintah kedah.

anda juga dijemput bersembang-sembang dengan kami di lintah online chat..

Tuesday, November 18, 2008

antara beer, bawang putih dan lintah !...

pernahkah anda terfikir apa yang akan berlaku jika anda mencelupkan lintah dalam beer?.... tak pernah?! sebenarnya... kelakuan lintah akan berubah.

lintah akan meliukkan badan bahagian hadapan, berkelakuan tidak menentu dan jatuh pengsan. mungkin bukan sesuatu yang menghairankan... tapi yang pasti bukanlah pasal lintah mabuk "terminum beer". lintah berkelakuan demikian kerana tindak balas alkohol dalam beer terhadap lintah menyebabkan metabolisma lintah terganggu.


menguji bawang putih pada lintah pula memberi kesan yang lebih jelas dan "mengharukan". dalam satu ujian kecil, sentuhan yang mempunyai bawang putih walaupun sedikit menyebabkan kematian "total" pada lintah.


komposisi bawang putih:
KANDUNGAN KIMIA : dari umbi bawang putih per 100 gram mengandung : - protein sebanyak 4,5 gram. - lemak 0,20 gram, - hidrat arang 23, 1 0 gram, - vitamin B 1 0,22 miligram, - vitamin C 1 5 miligram, - kalori 95 kalori, - posfor 134 miligram, - kalsium 42 miligrain. - besi 1 miligram dan - air 71 gram. di samping itu dari beberapa penelitian umbi bawang putih mengandung zat aktif awcin, awn, enzim alinase, germanium, sativine, sinistrine, selenium, scordinin, nicotinic acid.



ternyata apa saja bahan yang mengandungi asid akan memberi ancaman kepada lintah. walau bagaimanapun, lintah kedah tidak pernah buat "kajian" terhadap lintah seperti yang dinyatakan di atas. info ni lintah kedah dapatkan dari sumber yang boleh dipercayai. semoga info ini berguna kepada anda.

lepas ni... kalau takut gigitan lintah dan terpaksa juga ke bendang... bolehlah buat pilihan ini... beer atau bawang putih !!!?...

.

No comments:

galeri kami... untuk anda...