...selamat datang...

informasi terbaru di blog lintah kedah disenaraikan di bahagian atas bagi memudahkan pengunjung.

bagi pengunjung baru, kami mengsyorkan supaya anda membaca informasi bermula dari bahagian bawah "posting" ke atas untuk mengetahui lebih lanjut pengoperasian lintah kedah.

anda juga dijemput bersembang-sembang dengan kami di lintah online chat..

Thursday, November 20, 2008

apa lintah boleh buat ?!!...

cuba tengok baik-baik terapi lintah di bawah ni... lintah kedah ambil artikel ni dari carian di blog sahabat lintah yang lain. lintah kedah turut ingin berkongsi maklumat bersama para pengunjung blog ini. selama ni... ramai sangat orang tanya... "buat apa bela lintah ni?"... haaaa.... ni ha jawapannya...


seorang lelaki kulit putih berumur 45 tahun mengalami putus telinga di bahagian dua per tiga telinga kanannya. telinga itu di sambung semula mengunakan microovascular anastomosis pada kapilari luaran yang kecil. tiada veins yang boleh digunakan untuk anastomosis. tidak lama selepas anastomosis, berlaku venous congestion yang jelas. lintah perubatan digunakan untuk merawat venous congestion.

24 Jam24 jam selepas pembedahan
gambar menunjukkan beberapa venous congestion dalam telinga yang disambung semula diikuti avulsion lengkap.
48 Jam48 jam selepas pembedahan
tiga ekor lintah telah di gunakan setiap 8 jam.
kemajuan yang jelas dapat dilihat.
72 Jam72 jam selepas pembedahan
tiga ekor lintah telah digunakan setiap 8 jam untuk jangkamasa 14 ke 30 minit. kemajuan dalam perubahan warna dan bengkak menyusut serta congestion dikesan.
6 Hari6 hari selepas pembedahan
seluruh telinga yang disambung semula dapat digunakan dan pulih dengan baik. kapilari darah dapat disambung dengan bantuan lintah.
2 Bulandua bulan selepas pembedahan
pemulihan lengkap telinga yang disambung semula

prosedur yang dimuatkan dalam kes ini telah dijalankan dengan jayanya oleh Dr. Kulwant S. Bhangoo, M.D.,F.R.C.S., FACS, FICS, Chief of Plastic Surgery at Mercy Hospital, Buffalo, New York.

di malaysia penggunaan terapi lintah buat masa ini hanya terhad kepada kes-kes yang kecil seperti magrin, senggugut, gatal-gatal dan sebagainya.

khidmat perawatan lintah di malaysia ada ditawarkan oleh beberapa spa dan pusat rawatan kecantikan di seluruh negara. walau bagaimanapun, perawatan menggunakan lintah di malaysia masih kurang.

.

No comments:

galeri kami... untuk anda...