...selamat datang...

informasi terbaru di blog lintah kedah disenaraikan di bahagian atas bagi memudahkan pengunjung.

bagi pengunjung baru, kami mengsyorkan supaya anda membaca informasi bermula dari bahagian bawah "posting" ke atas untuk mengetahui lebih lanjut pengoperasian lintah kedah.

anda juga dijemput bersembang-sembang dengan kami di lintah online chat..

Sunday, November 30, 2008

cerita bekam penyakit berangkai...

kelmarin... aku ada bawa isteri dengan mak mertua aku pi jalan-jalan di temerloh. bila dah cuti sekolah ni... nak juga jalan-jalan cuci mata... hahaha...

jalan punya jalan... jumpa expo jualan sempena aidiladha. kat situ ada satu gerai urut kaki dan bekam. aku ambil kesempatan untuk test urutan refleksiologi... macam best jer...

uuuhhh.... bila jer urut... macam-macam penyakit la yang dikenal pasti oleh "tukang urut" tu... dia kata aku ada potensi kencing manis, darah tinggi, sakit jantung, gaout, kolestrol tinggi, darah kotor, angin satu badan, magrin bla bla bla bla... dan bla bla bla lagi...

huhh... banyak betul. biar betul mamat ni... aku dengar dan layan jer la... harap-harap tak betullah apa yang mamat ni cakap. aku rasa sihat wal afiat jer... melampau betul... banyak betul penyakit yang dikenal pasti... boleh mati cepat aku kali ni... hahaha...

"bang... boleh ubat ker penyakit-penyakit tu?" aku tanya la tukang urut tu...
"ooo... bolehhhh..." kata mamat tukang urut tu.
"kita ada jual ubat... bla bla bla bla..."
dia terangkan kat aku... aku layan lagi.

"bekam pun okey bang... ini sunnah rasullullah...". aku mula tertarik bila cerita bab bab bekam ni...

"berapa?.. berapa puluh?..."

"satu pam sepuluh get jer bang...". aku mula congak satu pam sepuluh get... kalau sepuluh... dah seratus get... kang kalau dia bubuh dua puluh pam... mampus aku nak bayaq... bawa lapan puluh get jer...

aku layan lagi...
"nak tanya sikit ni bang... eee... bekam lintah dangan bekam yang abang buat ni sama ker manfaatnya?" aku cuba 'pancing' ilmu dia.

"ooo... sama jaa... tapi... bekam lintah ni leceh sikit".

"ngapenye" ceh... terkeluaq pulak loghat temerloh dari mulut aku.

"bekam lintah ni makan masa lama.. darah pulak keluar sikit jer... lintah susah pulak nak cari... bla bla bla bla... asasnya sama la... nak keluarkan darah kotor..." kata mamat tu.

"kalau bekam pam tu... kita boleh sedut banyak darah... sekejap jer..."

"eeemm... abang tahu ker kat mana boleh dapat lintah kalau nak bekam lintah?!... susah oooo nak cari..."
dia pulak yang tanya aku..

malas aku nak cakap. aku geleng jer... malas aku nak layan dia lagi. banyak sangat penyakit aku... hilang mood aku!.

aku tak jadi nak bekam kali ni... mak mertua aku beli ubat tu sebab dia yakin sangat kawan mamat tu terangkan kat dia...

bini aku?... dia pun nak beli jugak... aku suruh dia balik fikir dulu... huhuhu... muncung jer dia balik ngan aku sebab aku tak bagi beli... dekat 200 hingget beb... pikir dulu...

balik rumah aku tanya la pompuan aku... dia pulak sakit apa?... ceh... sakit yang sama jugak... bla bla bla bla bla... penyakit yang panjang lebar tu jugak...

harap-harap tak betul lah penyakit berangkai tu....
hahahaha... macam filem p.ramlee la pulak...hai obat... hai obat... mari beli obat...

.

No comments:

galeri kami... untuk anda...